Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 26 september 2008

Av Sigge Svamphund - 26 september 2008 18:26

I dag är det också en lätt svamp som det finns mängder av just nu.

Sandsopp.

Så här ser den ut uppifrån.

Hatten är gulbrun och ibland nästan olivfärgad.

Kan se nästan fräknig ut av små prickar på hatthuden.

Om man skär i den så blånar svampen ofta men inte alla exemplar gör det.

Man hittar den i barrskog och ofta bland renlav på berg.

Så här ser den ut på undersidan och foten.

Den passar bra att blanda med andra svampar.

Så har den en egenhet, om man torkar den så smakar den nästan som stenmurkla. Många som inte törs äta stenmurklor torkar sandsopp och använder som ersättning för stenmurklan.

Denna svamp är väldigt enkel att plocka om man är hund.

Bara att bita försöktigt och dra rakt upp.


Av Sigge Svamphund - 26 september 2008 18:13

Har egentligen inte ett dugg att rapportera idag.

Dagen har bara bestått av mina vanliga hundgöromål.

Inspekterade mina två närmaste sjöar.

Var länge sen jag hann med dom så jag badade ordentligt i båda två.

Simvänligheten hade inte försämrats.

Hittade några intressanta spagropar också.

Letade upp lite svampar till matte.

Vågade inte annat eftersom jag fuskade så mycket igår. Visste ju att det var korv i hennes fickor också.

Imorgon händer det nog mera för då har jag bjudit hit människovalpen Oliver och hans föräldrar på mat.

Vet att mitt torrfoder kommer att berikas med sån där smaskig murkelsås bland annat.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards