Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 25 september 2008

Av Sigge Svamphund - 25 september 2008 19:04

Tar en enkel svamp idag också som de flesta kan.

Trattkantarell.

Just nu är det fullt av såna i skogen.

Bästa stället att hitta dom är i mossig barrskog. Gärna i sluttningar.

De brukar växa i såna här klungor.

Hittar man en så brukar det finnas massor.

Trattkanatreller kan man hitta långt in på hösten. De går bra att plocka även sen det varit frost.

Fast de är inga bra svampar att plocka om man är hund. Jag nöjer mej med att markera dom efter som de går sönder om man försöker plocka dom.

Men det gäller att se upp när de plockas.

För mitt bland dom kan en mycket giftig svamp växa.

Här är trattkantarellen tillsammans med den dödligt giftiga toppiga giftspindelskivlingen.

En del männikor tar fel på dom men trattkantareller har grå åsar under hatten och giftspindelskivlingen har bruna skivor.

Här syns också skillnaden.

Trattkanatrellen har ett hål i hatten och giftspindelskivlingen har en topp på hatten.

Men eftersom de kan växa tillsammans gäller det att vara uppmärksam när man plockar och rensar.

Av Sigge Svamphund - 25 september 2008 18:21

Hård dag det här.

Blev skjutsad till det där Skottvång på förmiddan.

Först var jag med matte vid en annan sån där kolmila.

Brydde mej inte om milan men busade mycket med dom som sköter den istället.

Tro nu inte att matte kom ihåg att ta några kort där, nädå kameran kvar i bilen.

Sen var det ju bestämt träff med Kasper och hans matte.

Kasper sa fula ord till mej när jag kom nära hans köttbullar.

Men sen var det skogen.

Mycket trevligt eftersom jag har en bra badsjö där.

Badade en hel del i den.

Kasper vågar inte kasta sej ut och simma som jag gör och när han såg hur jag gjorde så höll han sej på avstånd.

Struntade helt i att jobba som svamphund.

Ansåg inte att jag hade tid.

Mycket att göra med att kolla saker, släpa på pinnar och lägga mängder med kottar i Kaspers mattes korg.

Här står Kasper och smyger bakom ett träd när det var fikadags.

Han fick passa trädet så att han kunde äta sin macka i lugn och ro.

Jag äter nämligen väldigt snabbt och det var nåt om att vi inte skulle bli osams.

Matte lärde i alla fall Kaspers matte att hitta såna där svarta trumpetsvampar.

Jag brydde mej inte om dom just nånting idag.

Markerade två eller nåt sånt bara.

Kan ju inte jobba när jag träffar vänner.

Detta är den enda bilden som matte lyckades ta på mej och Kasper tillsammans.

Jag har hittat ett alldeles underbart spadike med stinkande (mattes ord) vatten. Hade mycket skoj där.

Fast Kasper tycker att jag är lite konstig som står och skäller när jag plaskar. Gjorde samma sak i en mysig spagrop i skogen.

Kasper såg ut som om han inte trodde att jag var riktigt klok.

Hm förstår inte det där, han är ju inte den första och jag tycker att det är helt normalt att skälla när jag plaskar.

Med tur så fick Kaspers matte till några bilder på honom och mej tillsammans.

När det var dags att skiljas åt efter några timmar så var både jag och Kasper väldigt trötta.

Matte stannade i alla fall vid en av mina sjöar på väg hem så jag kunde ta lite fler simturer.

Nu är jag trött och ska vila mej.

Matte hon ska visst ta reda på all svart trumpetsvamp som hon plockade.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards