Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under juli 2008

Av Sigge Svamphund - 9 juli 2008 18:31

Var som vanligt i en av alla mina skogar idag.

Hittade en massa bra spagropar.

Äckligt regn gör alltså nytta.

Hittade ganska mycket kantarellvalpar och några som hade blivit kantareller.

Såna här hittade jag ganska många. Den heter citronslemskivling och är en god svamp. Molle funderade ju på om jag markerar all svamp, men det gör jag inte. Bara såna som jag vet att matte vill plocka.

Just nu kan jag nånstans mellan 20 och 25 olika svampar och lär mej fler hela tiden.

Efter mötet med psykopathunden igår så hade jag behov av att styrketräna.

Tyckte att detta var ett lämpligt träd att träna med. Tänkte att om jag har ett sånt i munnen så vågar han inte anfalla mej igen.

Så hittade jag en ny kompis.

Här är den som jag utsåg till min nya bästa kompis.

Den skuttade över stigen och innan matte hann reagera så var jag framme hos den.

Viftade på hela mej för att visa att jag är en mycket snäll hund.

Men den ville inte alls leka med mej utan försökte gömma sej i blåbärsriset.

Matte fick den där rösten när det är bäst att lyda omgående så fick jag koppel på mej.

Fick höra att min tilltänkta kompis heter Grävling och att de kan bitas ordentligt om de är på dåligt humör. Alltså skulle jag inte busa med den.

Kanske skulle anställa den som livvakt istället. Tror inte att psykopathunden vågar sej nära om jag har Grävling i sällskap.

Matte tyckte synd om den eftersom den var så rädd.

Så hon gav den massor av min korv!!!!!! Eler gav hon la en hög med korv hos den när vi skulle gå.

Vadå, ge bort min korv till den som inte vill bli min kompis!?

Tur att jag hade mycket korv med mej så det räckte till mej också.

Så har jag fått en utmärkelse av Mickan.

Egentligen så ska jag ge denna till sju andra bloggare.

Men jag kan inte välja bara sju så jag ger den till alla i min länklista.

Av Sigge Svamphund - 8 juli 2008 18:29

På förmiddan så hade jag tur och fick åka till Krokdilsjöskogen.

Mycket trevligt.

Hittade en del kantareller och lite andra svampar också.

Men bästa av allt hela skogen är full med spagropar efter allt regn igår.

Detta är ju ingen jättestor spagrop precis, men den första jag hittade idag.

Alldeles underbart att få plaska runt i härligt lerigt vatten och fixa fina inpackningar.

Efter denna så hittade jag ännu fler bra spagropar både stora och små.

Så började det regna igen.

Om det regnar så ska jag hem.

I det här fallet så tänkte jag gå tillbaka till min bil för att bli hemskjutsad.

Matte vägrade påstod att det bara regnade lite grann och att vi skulle fortsätta´till Krokdilsjön.

Detta är en unik bild!

Ja inte att jag badar, men jag badar när det regnar.

Vill inte bada när det kommer äckligt regn!

Matte var tvungen att övertala mej för att jag skulle simma, vill bara gå till min bil. Tror jag ska ta körkort så kan jag bestämma när jag ska hem.

Det påtvingade badet hade visst att göra med att jag hade alldeles för mycket lerinpackningar i pälsen för att få åka bil.

De på bilden är bara början, jag bättrade på dom ännu mera.

Sen fick jag i alla fall åka hem.

På eftermiddan regnade det inte så då gick jag till min närmaste skog här.

Mycket lönande.

Alla de här nosade jag upp där.

Nu börjar nog svamphundsjobbet på allvar.

På väg från skogen så träffade jag min polare foxterriern Ollie.

Mycket trevligt för det var ett tag sedan jag busade med honom.

När vi busade som mest så kom traktens psykopathund dvärgpinchern från ingenstans utan matte eller husse.

Den hunden är inte klok.

Han flög på mej med mord i blicken och försökte bita mej i strupen.

Fast jag sa ifrån så flög han på mej igen.

Men matte fick tag i honom så jag slapp slåss.

Hans matte dök upp och förstod ingenting fast psykopathunden fortsatte att göra sitt bästa för att flyga på mej.

Men han fick gå hem till sej och jag fortsatte att busa med Ollie istället.

Så kan jag tala om att det var mycket gott med kantarellmacka idag igen!

Av Sigge Svamphund - 7 juli 2008 18:28

I dag har det regnat precis hela dagen.

Mycket bra för alla mina spagropar och svamptillväxten.

Om jag sen slapp gå ut så skulle det vara ännu bättre.

Men min oförstående matte har släpat ut mej mot min vilja flera gånger.

Behöver inte alls gå ut.

Har mest slappat i soffan och drömt om bättre tider med spagropar och svamp.

Men på eftermiddan så kom människovalpen Oliver och hans pappa och hälsade på mej.

Hade lektioner med människovalpen i frisbeekastandets ädla konst.

Normalt så får jag inte busa med min frisbee inomhus men eftersom Oliver inte kan kasta så långt fick vi hålla på med den.

Skönt att det hände nånting ett tag i alla fall.

Eftersom det kommit massor med regn så kan jag nog jobba ordentligt som svamphund i nästa vecka.

Hoppas att det händer mer imorgon.

Av Sigge Svamphund - 6 juli 2008 17:55

Fick besöka en av mina svampskogar idag. Där har jag ju haft kantarellvalpar på tillväxt.

Började med att hitta en mycket bra spagrop och en annan svamp som heter citronslemskivling.

Ska visa bild på en sån nån dag.

Titta här framför mina tassar. En massa kantarellvalpar och en del av dom hade växt och blivit kantareller.

Mycket trevligt att få jobba som svamphund igen.

Fast de är torra så det behövs en massa mera äckligt regn.

På den här bilden syns de dåligt men jag har nosat upp mera.

Hittade så många i skogen att det räckte till kantarellmackor.

Fast dom tog inte matte nån bild på.

Hörde nåt om att mina läsare kanske skulle bli avundsjuka då.

Kan ju tala om att jag fick en egen svampmacka som var väldigt god.

Tycker ju att jag har gjort mej förtjänt av sån när jag hjälper till att leta upp svamparna. Borde få minst en sån macka varje dag.

Så har jag ändrat bakgrund här. Tyckte att det passade bra med en bild av mej med svamp nu när det börjar finnas lite sån.

Efter mitt spagropsbesök så hörde jag matte prata om tortyrkammaren.

Finns ingen sjö i skogen där jag var idag. Men hade tur och fick gå och simma i sjön här på eftermiddan.

Av Sigge Svamphund - 5 juli 2008 17:59

riktigt vad jag ska berätta idag.

Har haft en ganska normal hunddag.

Var som vanligt i skogen utan att det hände nåt speciellt.

Inga nya fynd, hittade två svampar, en kantarell och en kremla.

Passade ju självklart på att bada en massa i en av mina sjöar också.

Annars så har jag mest slappat.

Det är kvavt ute och just nu regnar det.

Passar på att svara på den där utmaningen som jag fått från flera.

 Varje utmanad börjar med att skriva sex underliga/egendomliga saker om sig själv.

Bloggare som blir utvalda ska skriva sex saker om sig själv i sin blogg och samtidigt ange reglerna.

(dessa)Till slut väljer bloggaren tre nya bloggare och gör en lista av deras namn... Efter att det är gjort skriver han/hon en kommentar i deras blogg för att låta dem veta att de har blivit valda och att de ska läsa ens egen blogg för mer information...Jag har blivit utmanad av Moa och Molly, Kasper och Camilla

Att avslöja : 6 underliga/egendomliga saker om mig själv.

1. Inte nog med att jag är superduktig på att leta svamp, jag kan plocka den också

2. Jag äter allt utom isbergssallad

3. Jag kan markera smultron och sen förväntar jag mej att matte plockar dom åt mej.

4. Jag älskar allt vatten, men avskyr regn och duschen

5. Jag tror att alla jag träffar oavsett människa eller djur är nya bästa vänner.

6. Jag är extremt bra på att hitta saker i skogen

Jag utmanar inga nya utan de som vill får fortsätta.

Hoppas att jag har mer att berätta imorgon.



Av Sigge Svamphund - 4 juli 2008 17:26

På allmän begäran en filmsnutt när jag busar med min frisbee. Den är jättekort eftersom jag är väldigt snabb.

Egentligen så skulle ni ha fått se en film till.

Var till min älskade bäck idag och matte tänkte filma mej när jag sköter den.

Bara så att andra hundar kan lära sej att sköta bäckar och de som eventuellt vandrar förbi den inser att den är välskött.

Har minsann sett bild på min tjej Elfie när hon plaskar runt i den.

Hm, borde ha varit med och visat henne allra bästa ställena.

Men när jag kom till bäcken i dag så var nästan allt vatten borta igen!

Går ju inte att sköta en bäck utan ordentligt med vatten.

Grejade med andra saker som träna med träd och andra viktiga hundgöromål.

Jag har bytt omrösting.

45 stycken röstade

91,1 % tycker att jag ska fortsätta blogga under sommaren

4,4 att jag ska sluta med min tråkiga blogg

4,4 vet inte.

Nu vill jag istället veta om jag ska ha en ny tävling här.

Matte har kommit på en bra sån. Fast den blir inte av förrens till hösten när alla är tillbaka.

Finns ju en del hundar som aldrig vinner och de ska ju också ha chansen fast de är frånvarnade i bloggvärlden nu. Eller vad säjer du Sacco?

Annars har jag inte gjort så mycket idag.

Är så äckligt hett att jag bara gick och badade på eftermiddan för att svalka av mej lite.

Av Sigge Svamphund - 3 juli 2008 18:53

Idag har det varit så varmt att jag har inte gjort så mycket.

Bilden visar vad jag ägnat mej mest åt.

Inga långa skogspromenader, inga fynd och ingen svamp idag inte.

När jag inte badat så har jag mest slappat i skuggan på balkongen.

Såg att Molly och Moa ville se ny film på mej.

Matte funderar på att filma mej nån kväll när jag busar med min återfunna frisbee.

Bara för att visa hur snabb jag är och skicklig på att fånga den.

Kanske kan bli en sån imorgon.

Av Sigge Svamphund - 2 juli 2008 17:51

Började dagen med att hitta ett gäng champinjoner åt matte.

Människor blir så löjligt glada när man gör såna fynd.

Sen gick jag på en ordentlig långpromenad i skogen.

Var i skog som det var ett tag sedan jag besökte senast.

Började promenaden med att plocka en svamp.

Bilden är dålig men jag är supersnabb så det är ett under att det fastnade på bild.

Det är en björksopp som jag har i munnen och är på väg att ge den till matte. Mycket enkelt att plocka såna när man är hund.

Behöver jag tala om att jag fick en massa beröm och godis?

Kolla vilken superspagrop jag hittade!

Grejade väldigt mycket med den. Eftersom spagropar är en bristvara just nu så gäller det ju att passa på. Vem vet hur lång tid det tar innan jag hittar en så här bra igen?

Hittade min gamla konstiga moj sen i våras igen.

Roade mej väldigt mycket med den ett tag.

Mellan de här fynden så hittade jag faktiskt ett par svampar till.

Har alltid mycket att göra i skogen.

Vid en skogsbilväg så hittade jag det här röret.

Vill ha ett eget rör!

Slet mycket med det, men fick det ingenstans och jag än jobbade.

Frånsett superspagropen så är detta dagens bästa fynd!

En ny dunk och här har jag precis grävt fram den.

Titta visst är den fin?

Snälla håll med mej, för matte tycker en massa annat.

Jag har faktiskt ingen stor gul dunk i mina samlingar. Vile ju självklart ta hem den, men det fick jag inte.

Matte påstod att vi hade massor med kilometerar kvar genom skogen och att jag inte alls skulle släpa på dunken.

Blev alltså tvungen att lämna den, men jag vet ju var den finns tills nästa gång jag går där.

Självklart så badade jag massor när jag passerade två av mina sjöar.

Resten av dagen har jag mest slappat.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards