Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg under september 2007

Av Sigge Svamphund - 22 september 2007 20:05

Jobbigt dygn.

Jag har ägnat mej åt att passa min granne.

Egentligen så var det meningen att jag bara skulle passa honom en stund idag.

Men jag hälsade på honom igår och bestämde mej för att jag kunde passa honom under natten också.

Braa för matte att hämta mitt koppel och käk sen fick hon klara sej bäst hon ville.

Grannen har en halvstor människovalp så honom och hans kompis hade jag mycket skoj med. Var ute och rastade dom också.

Så kom min nya kärlek sankt bernhardstiken och hälsade på.

Alldeles ypperligt. Saknade inte matte en sekund.

Idag var jag med grannen och hans människovalpar och tittade på nåt som heter motorcross.

Hittade ett par bra spagropar där bland annat.

Så lyckades jag tigga till mej lite smaskiga matrester också.

Matte kom och hämtade mej på eftermiddan.

Det tar på krafterna att passa granne och människovalpar så nu är jag väldigt trött.

Av Sigge Svamphund - 21 september 2007 18:15

Här har jag bloggat i nästan ett år utan att ordentligt presentera resten av mi flock.

Frånsett mate så bor jag ju ihop med några katter och ett par marsvin.

Tänkte att jag ska börja presentera dom.

Börjar med huset härskarinna Penny Pök.

Egentligen så heter hon visst Internationell Premier S*Ghost Cats Penny Pök. I forntiden så vann hon en massa priser på kattutställningar. Hon är visst Norsk skogkatt.

Gammal är hon också fyller 14 år i november.

Jag har en väldig respekt för henne..

Har hört hemska alldeles sanna historier om hur hon i sin ungdom hade som hobby att försöka mörda en stackars schäfer.

Inte gillar hon mej heller.

Ofta så svär hon åt mej på kattspråk.

Det brukar räcka med en blick från henne så backar jag. För att inte tala om när hon tycker att hon ska äta upp min mat. Jag backar och väntar på min tur. Vill inte ha henes klor i nosen.

Jag tycker att hon är en surkärring men det törs jag inte säja högt.

Matte påstår att hon är rar men har bestämda åsikter.

Jo, det är tydligt det som att inte gilla mej hur snäll jag än försöker vara.


Av Sigge Svamphund - 20 september 2007 17:12

Här ovanför ser ni bilder sen gårdagen.


Perfekt spagrop i skogen. Fick till en fullständig lerinpackning av pälsen.

Hörde matte muttra om att jag stank.

Gjorde jag inte alls, jag luktade gott!


Injagad och instängd i tortyrkammaren. Väntar på avrättningen. Måtte det gå snabbt och smärtfritt.


Hoppet är det sista som överger hunden.

Jag försöker smita men utan framgång. Matte tycker visst att det är synd att hon inte lyckades få med allt lerbrunt vatten som rann från min päls.

När ska männsikor begripa att lerinpackningar (helst långvariga) är utmärkta för att hålla pälsen i trim?

Av Sigge Svamphund - 19 september 2007 18:09

Idag har jag varit med matte i den där nya grisöronaffären.

Mycket trevligt ställe.

Idag var det extra trevligt.

Jag hittade en jättelåda full med en massa hundleksaker. Hur mycket skoj saker som helst.

Matte vägrar ju förse mej med egna pengar annars hade jag nog köpt allt.

Men matte lämnade några papper och fotografier til hon som äger affären.

Bara för det så fick jag välja en leksak alldeles gratis!!!!!!!

Jag valde det stora benet med svart prickar som syns på bilden.

Matte handlade smaskigt godis till mej och några leksaker till katterna.

När vi gick från affären så bar jag stolt min nya leksak i munnen.

Muttrade faktiskt åt en hund vi mötte. Är ju rädd om min nya fina leksak.

Vet att matte har gott om både papper och foton så jag tycker att hon skulle lämna sånt där varje dag eller så.

Sen var jag i skogen.

Dåligt med svampar men jag hittade perfekta spagropar och grejade mycket med dom. Fick till en rejäl lerinpackning av pälsen.

Men...................

Här hemma så väntade omgående tortyrkammaren!!!!!!

Denna gång så tog matte kort på min förnedring. Hade planer på att låta mina stålkäftar tugga sönder kameran. Men den är ju bra att ha till trevliga kort.

Av Sigge Svamphund - 18 september 2007 18:28

Precis det har jag gjort idag.

Så här var det.

Jag var på väg till en av mina nya sjöar.

På håll så såg jag två stycken såna där småhundar.

De började genast bjäbba och morra åt mej.

Jag som är vänligt inställd till allt och alla tänkte hälsa på dom.

Men det gick inte de blev så rädda att de försökte gömma sej bakom sin matte!!!!

Som om jag skulle vara farlig??????????

Jag skäller aldrig ut mötande hundar viftar bara på svansen och ser glad ut. Begriper inte varför småhundar ska skälla ut oss som är större och sen bli rädda när man vänligt försöker hälsa.

Fast den ena av de där små stod bakom sin matte och morrade åt mej.

Ganska fegt beteende.

Hade ju kunnat busa med dom och haft skoj istället.

Jag gick till sjön och tog ett antal bad från lite olika badplatser.

Människor är bra klena.

Matte skulle fixa till en pinne åt mej men inte klarade hon det. Jag var minsann tvungen att hjälpa till och gnga av pinnen för att få nån.

Hittade faktiskt en del svampar i sjökanten också.

Tack Cathrin för tipset om jord.

Tror jag ska se till att matte tar med en påse och häller ut om det inte finns tillgång till lera i pölarna.

Av Sigge Svamphund - 17 september 2007 18:41

Det kom en del regn här igår.

Idag så var jag och tog några dopp i nya favoritsjön bland annat.

Hittade inga bra spagropar i skogen.

Men på väg hem så trodde jag att jag hittat en.

Började genast plaska och hade planer på en ordenlig lerinpackning av pälsen.

Men hur jag än grävde och kämpade så kom det inte nån lera.

Min synnerligen oförstående matte hon bara skrattade åt mej och påstod att jag inte kan gräva upp asfalt.

Vad då inte kan????

Jag kan det mesta men asfalten gick jag bet på.

Nån som har nåt tips på hur jag fixar spagrop fast det är asfalterat?

Av Sigge Svamphund - 16 september 2007 17:33

I går var det en riktig tråkdag.

Jag fick mest ägna min tid åt att passa huset.

Matte försvann på morgonen sen fick jag sitta här ensam och övergiven.

Fast hon kom hem mitt på dan.

Då fick jag komma ut en runda.

Sen märkte jag att hon tänkte gå igen. Försökte göra henne uppmärksam på att jag kände behov av att gå och besöka nån sjö eller spagrop.

I brist på bättre så försökte jag plaska i vattenskålen.

Hade ingen framgång hon bara skrattade åt mej och gick sin väg.

Men när hon kom hem så hade hon en av alla mina bästa vänner med sej.

Mycket trevligt.

Jag var ute och visade henne runt i mitt nya revir ett par gånger under kvällen.

Så tiggde jag till mej en del god mat också.

Fast natten har varit jobbig.

Min bästa kompis sov kvar på min soffa. Jag har alltså ägnat natten åt att försöka sova på två ställen samtidigt.

Idag så åkte vi till en av alla mina skogar,

Mycket trevligt för jag hittade en liten spagrop. De är ju sällsynta nu när det är så torrt.

Så badade jag i en av alla mina favoritsjöar också.

Hittade dessutom en del svamp.

Mycket trevlig dag.

När jag var ute för en stund sen så hittade jag en svamp här också.

En stor sak som heter Blomkålssvamp. Den ska jag lära ut i min svampskola nån dag.

Av Sigge Svamphund - 14 september 2007 17:57

I dag så kör jag en ny lektion i min svampskola.

Trattkantarell.

Eb del människor kallar den visst för höstkantarell eller trattis.

Om man nosar upp en så brukar det finnas massor,

Ofta så hittar man dom i mossig barrskog.

Det är ingen bra svamp att plocka om man är hund. De går lätt sönder.

Men eftersom det för det mesta finns massor så brukar det bli mycket godis vid alla markeringar av såna.

Men det kan växa en supergiftig svamp som heter Toppig giftspindelskivling mitt bland alla trattkantareller. Så håll koll på din människa i skogen så det bara hamnar rätt svampar i korgen.

Trattkantareller finns i skogen från slutet av augusti och ända tills snön gömmer dom.

Jag nosade upp såna till matte långt in i januari i år.

Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards