Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 7 juni 2007

Av Sigge Svamphund - 7 juni 2007 18:54

Jag börjar med en liten repetion.

Först ska du lära dej att leta godis i skogen, när du kan det är det dags för svampen.

Din människa ska låta dej lukta på svampen och sen ska du leta. När du hittar svamp så ska du ha massor med godis och beröm.

Varm i pälsen så bör du kunna skaffa dej egna svampställen.

Nu är det dags att lösa bekymret när du hittar en massa svampar och din människa inte är alldeles nära.

Det är ju inte alltid så lätt att ha sin människa alldeles inpå sej.

Jag iakttog min människa noga när hon plockade svampen.

Så en dag var jag i skogen med matte och en av mina bästa vänner. De plockade massor med olika svampar.

Just då fanns det stora bra svampar som heter Karl Johan.

När människorna höll på och plockade så gjorde jag mitt första försök.

Greppade runt svampen med tänderna.

Hatten lossnade lätt så den slängde jag i min bästa kompis korg. Fick tag på foten också och la den i mattes korg.

Självklart så fick jag massor med beröm, men människorna skrattade så tårarna rann åt mej.

Jag trodde ju att alla hundar som letar svamp plockar den också men så var det inte.

Hörde nåt om att det var tur att de var två som såg det så andra människor skulle tro på dom!!!!!!

Provade med en ny svamp och kom på att det är enklast att bita försiktigt runt foten på svampen.

Då får man med sej hela svampen utan att den går sönder.

Denna teknik är jättebra om man hittar en massa svampar utan att människan är med.

Jag plockar en svamp, tar den i munnen och springer till matte. Hon blir alltid väldigt glad och brukar fråga om det finns flera.

Då visar jag ju självklart var resten finns. Får alltid en massa godis och beröm då.

Som hund är det lättast att plocka kantareller, soppar, kremlor, riskor och fjällskivlingar.

Jag har provat att plocka trattkantareller, rödgul trumpetsvamp och svart trumpetsvamp. Men de är svåra, ofta går de sönder när jag ska ta dom. Alltså  brukar jag bara visa var just såna växer. Samma sak med såna där svampar som växer på stubbar de är också svårplockade när man är hund så de markerar jag bara.

Nu hoppas jag att det kommer att finnas en massa svamphundskollegor till hösten.

Självklart så återkommer jag med flera svampsökartips under sommaren och hösten.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards