Svamphunden Sigges funderingar

Alla inlägg den 29 maj 2007

Av Sigge Svamphund - 29 maj 2007 18:26

Dags för nästa lektion i att leta svamp.

Förra gången så lärde du dej att leta godis i skogen.

Nu börjar allvaret.

Förhoppningsvis så har du en människa som vet var det växer svamp.

Min människa vet sånt.

När det började komma svampar så fick jag först leta lite godis som uppvärmning.

Sen när vi var på nåt ställe med svampar så plockade matte en.

Jag fick lukta på den och så sa hon åt mej att leta.

Så fort jag satte nosen mot en svamp på marken så fick jag massor med beröm och godis.

Matte plockade alltid svamparna.

Så upprepades historien på nästa ställe.

Lukta på en plockad svamp och så  leta på marken.

Vi höll på så ett antal gånger. Jag lärde mej väldigt snabbt vad jag skulle göra och varje gång så var det massor med beröm och godis.

När jag kunde det ordentligt så gjorde hon det lite svårare.

Nu var det inte frågan om att få lukta på nån hon hittade.

Nä jag fick bara höra orden leta svamp. Ibland så pekade matte åt ett visst håll.

Inga problem, ner med näsan i backen och leta. Så fort jag hade nosen mot svampen så fick jag mängder med beröm och godis.

Personligen så lärde jag mej en svamp som heter kantarell först.

När jag började bli varm i pälsen så markerade jag alla möjliga svampar.

Men tydligen passade inte alla.

Försökte ofta med en massa vita svampar. Men då blev jag helt nonchalerad.

Inget godis, inget beröm. Alltså ingen idé att markera vit flugsvamp.

Så fort matte såg eller visste att det skulle växta såna där kantareller så bad hon mej leta svamp.

Man kan markera sina fynd för sin människa på många olika sätt.

Personligen så nosar jag på svampen och tar ögonkontakt med matte.

Då vet hon att jag hittat nåt.

Har hört talas om andra hundar som sätter sej eller skäller.

När jag tränat på att leta svamp på kommando ett tag så lärde jag mej att leta upp dom utan att matte sa nånting.

Har ju ett ypperligt minne så jag minns precis var jag hittat svampar.

Det brukar löna sej att kolla på dom varje gång man är där.

Markerar svampen på mitt speciella sätt och väntar på godis och beröm.

I nästa avsnitt så tänker jag lära ut hur man som hund skaffar egna svampställen och visar sin människa.


Presentation

Fråga mig

52 besvarade frågor

Min gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards